Kansainvälisen markkinoinnin kampanja

Asiakas
Kluuvi
Projektihallinta
Mait Lukka
Työt
Markkinointi

Secret Locations of Helsinki on Kluuvin Kansainvälisen markkinoinnin kampanja, jolla tavoitettiin Helsingissä liikkuvia risteilyvieraita ja muita matkailijoita.

Lue lisää projektista

Secret Locations of Helsinki on Kluuvin Kansainvälisen markkinoinnin kampanja, jolla tavoitettiin Helsingissä liikkuvia risteilyvieraita ja muita matkailijoita.

Vuonna 2019 kansainväliset risteilyalukset toivat Helsinkiin ennätykselliset 600 000 matkustajaa. Ja vaikka kesällä 2022 ollaan vielä kaukana ennätyksistä, ovat Helsingin kadut ehtineet täyttyä kansainvälisistä ja kotimaisista vieraista nopeaan tahtiin.

Aleksin, Espan, Kauppatorin ja Senaatintorin akselilla liikkuvat matkailijat muodostavat Kluuvin näkökulmasta erinomaisen kävijäpotentiaalin. Kansainvälisten asiakkaiden saaminen Kluuviin on koettu hyväksi mahdollisuudeksi paikata muuten hiljaisempia lomakuukausia .

Lähdimme liikkeelle siitä, mitä Helsingissä vieraileva matkailija mahdollisesti tarvitsee. Käytännön asioiden lisäksi, kuten vessat, ruoka- ja levähdyspaikat, kiinnitimme huomion matkailijoiden motiiveihin. Kun aikaa on rajallisesti, on tärkeää, että kaupungin vieras saa mahdollisimman paljon irti matkastaan.

Secret Locations of Helsinki -promokampanja

Kun potentiaaliset asiakkaat liikkuvat Kluuvin ympäristössä on promootio luonteva ja tehokas tapa saavuttaa heidän huomionsa. Kunhan viesti on tarpeeksi houkutteleva ja hyödyllinen.

Kun yhdistimme tämän perusperiaatteen sekä matkailijoita ohjaavia motiiveja, matka perinteisestä flyerista matkailijoille jaettavaan opaskarttaan osoittautuikin hyvin lyhyeksi. Matkaoppaat, sosiaaliset mediat ja verkko ovat pullollaan tietoa Helsingin nähtävyyksistä. Siksi päätimme keskittyä klassikoiden sijaan vähemmän tunnettuihin kohteisiin tai yksityiskohtiin, joita ei välttämättä löydy suosittujen matkaoppaiden sivuilta.

Näin suunnittelemamme Secret Locations of Helsinki -reitin 30 kohteen listalle päätyivät mm. Rakkauden silta, Suomen pienin veistos sekä Helsingin ainoa säilynyt kaasulla toimiva katuvalo. Höystimme kokonaisuutta kohteisiin liittyvillä tarinoilla ja mukaansavievillä faktoilla. Ja voilà!

- Reitti on suunniteltu niin, että sen loppupäässä olevat kohteet sijoittuvat aivan Kluuvin läheisyyteen, - kertoo kampanjan luovasta suunnittelusta ja sisällöstä vastannut Artur Kukov, - Tällä tavalla Kluuvin monipuolisesta ravintolatarjonnasta muodostuu matkailijoille luonteva lounas- ja levähdyspaikka kierroksen päätyttyä.

Lisäsimme opaskarttaan lyhyet kuvaukset Kluuvi Kitchenin tarjonnasta sekä aktivoivat nostot linkkeineen, QR-koodeja unohtamatta.

Jakelukampanja ja digitaalinen näkyvyys

Promootio toteutettiin matkailusesongin vilkkaimpina päivinä. Seurasimme mm. säätiedotusta, eri päivien matkailijamääriä ja kohdensimme toimenpiteemme juuri sellaisiin viikonpäiviin ja ajankohtiin, jotka olivat optimaaliset niin asiakkaiden kuin tavoitettavuuden näkökulmasta.

- Matkailijoilta saadun palautteen perusteella karttaa pidettiin onnistuneena ratkaisuna juuri sen poikkeavan ja kiinnostavan sisällön sekä ruokavinkkien ansiosta, - kertoo projektista vastannut vastannut Mait Lukka. - Kampanjan tuloksia asiakkaan näkökulmasta arvioidaan vastaavasti myöhemmin kampanjan päätyttyä.

Kampanjaa tuettiin myös digitaalisilla toimenpiteillä joilla tavoitettiin Helsingissä oleskelevia tai tänne matkaa suunnittelevia matkailijoita. Kun arvioidaan kampanjan tavoitettavuutta ja kontaktien määrää, niin kustannusten osalta promootio osoittautui erittäin kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi.

Luova
Artur Kukov

Koordinaattori
Katri Dankoff

Palaa portfolio näkymään
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Muut caset