Kuvien hakukoneoptimointi – nimeä kuvat oikein

22.9.2022
Digitaalinen markkinointi
3 min

Miksi kuvien hakukoneoptimointi on niin tärkeä? Mietitään asiaa lukujen näkökulmasta. Googlen kautta tuleva liikenne saavuttaa vain pienen osan verkkosivuista: yli 90% sivustoista eivät juuri koskaan saa orgaanista liikennettä.

Hyvin harva kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota kuvien optimointiin, vaikka tilastojen mukaan kolmannes kaikista Google hauista liittyy nimenomaan kuviin.

Kilpailu liikenteestä on niin kovaa, että kaikilla työkaluilla on tärkeä rooli ja merkityksensä. Toisin sanoen, optimoimalla kuvia voi saada etulyöntiaseman suhteessa kilpailijoihin, jotka eivät kyseistä toimenpidettä ole tehneet.  

Kuvien SEO-näkyvyyteen vaikuttaa moni eri seikka – formaatti, koko, laatu ja viimeisenä, mutta ei vähäpätöisenä, konteksti. Keskitytään tässä jutussa jälkimmäiseen ja käydään läpi, miten kuvien alt-tekstejä ja nimiä pitäisi määritellä, jotta sivuston hakukonenäkyvyys kasvaisi optimoinnin myötä.  

Konteksti

hakukoneoptimointi - kuva on osa kontekstia
Kuva on osa kontekstia

Kuvien ja kuvitusten pitää liittyä vahvasti sivun aiheeseen, eli kontekstiin. Google arvioi sivuja kokonaisuuksina, jossa jokaisella elementillä on roolinsa - otsikolla, leipätekstiin leivotuilla avainsanoilla, kuvien meta-kuvauksilla jne.

Kun kyseiset elementit ovat synkassa keskenään, toimii se Googlelle merkkinä siitä, että kyseessä on laadukas sisältö, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, miten sivua reitataan.

Jos kuvia on useampia, sijoitetaan ne lähemmäksi sitä kohtaa, jossa kuvassa näkyvää asiaa käsitellään. Tämä on tärkeä mm. saavutettavuuden näkökulmasta, josta tarkemmin alempana.

Kuvan nimeäminen

kuvien hakukoneoptimointi - älä nimeä kuvia näin
Älä nimeä kuvia näin

Oikeaoppisesti muotoiltu kuvan nimi helpottaa Googlen hakubottien toimintaa sisältöjen arvioinnissa.

Ensinnäkin, nimen pitää olla kuvaava ja liittyä vahvasti artikkelin kontekstiin. Kuvaavalla nimellä tarkoitetaan nimeä, joka kirjaimellisesti kuvailee kuvassa näkyvä objektia tai toimintaa.

Esimerkiksi, jos kuvassa on Aleksanterinkatua pitkin liikkuva raitiovaunu, kuvan nimi voi riippuen kontekstista ja jutun sisällöstä esim. olla ”vihreä-spora.jpg”, ”nelosen-ratikka-aleksilla.jpg”, ”raitiovaunu-helsingin-aleksanterinkadulla.jpg” tai ”raitiolinja-4-poikkeusreitti.jpg”.

Ja vastaavasti, jos kuvassa on punainen korkokenkä tai harmaa talo, voi kuvan nimeksi antaa ”punainen-louboutin-korkokenkä.jpg” tai ”harmaa-talo.jpg”. Ei kuitenkaan ”IMG_083.jpg” tai ”dsfsddsfh.jpg”.

Tärkeä huomio! Sanat erotetaan toisistaan yhdysviivalla (”-”), ei alaviivalla (”_”). Jos sanat on kirjoitettu yhteen pötköön, hakubotti käsittelee muodostuneen kokonaisuuden yhtenä sanana.

Kuvan alt-kuvaus

Kuvan alt-kuvausta koskevat pitkälti samat lainalaisuudet. Alt-kuvauksen pitää liittyä kontekstiin ja olla kuvaava. Hyvä kuvauksen pituus on noin 50-60 merkkiä ja maksimipituus on 125 merkkiä.

Alt-kuvaukset toteutetaan ilman alkukirjaimia, ajatusviivat ja pilkut ovat sallittuja. Esimerkki: ”mikki hiiri esittää uuden iphone 14 puhelimen” tai ”matkaopas mallorca — parhaat nähtävyydet”.

Alt-kuvaukset ovat tärkeä osaa sivuston saavutettavuutta, sillä puhesyntetisaattorit / ruudunlukuohjelmat käyttävät niitä sivuilla olevien kuvien kuvaamiseen.

Miten kilpailijasi mainostavat verkossa?

Haluatko tietää, mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät omien verkkosivustojen markkinoinnissa? Kilpailija-analyysin avulla saat tietoa avainsanojen lisäksi kilpailijoiden Google ilmoitusten sisällöstä ja budjeteista sekä omasta positiosta digitaalisella markkinalla. Ota yhteyttä!    

Haluatko myydä palveluitasi virolaisille?

Haluatko kuulla lisää markkinoinnin mahdollisuuksista Virossa? Ota yhteyttä, niin kerromme miten tavoitat virolaisia matkailijoita ja luot uusia asiakassuhteita!

Nämäkin saattavat kiinnostaa