Preloader

Venäjän sosiaaliset mediat 2018

Venäjän sosiaaliset mediat 2018

Mitkä ovat suosituimmat sosiaalisen median palvelut Venäjällä vuonna 2018 ja mihin kannattaa panostaa, jos brändisi aikoo tavoittaa asiakkaita itänaapurista?

Noin 47% Venäjän asukkaista eli 67,8 miljoonaa ihmistä käyttävät sosiaalisen median palveluita, mikä on n. 98% kaikista netin käyttäjistä Venäjällä. Statista -tutkimuksen mukaan Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut vuonna 2018 ovat:

1. Youtube, 63%

Videosisältöjen suosio on kasvanut hurjasti maailmanlaajuisesti ja se näkyy hyvin mm. Youtuben käyttäjämäärissä Venäjällä. Kannattaakin siis panostaa viraalisesti toimiviin videosisältöihin, lokalisoituihin video- ja display-mainoksiin.

2. VKontakte, 61%

Vkontakte eli Vk.com on perinteisesti ollut vastaavien listojen kärjessä Venäjällä. “Venäläisten Facebookina” tunnettu palvelu on tärkeä Venäjä-markkinoinnin työkalu kuluttajamarkkinoinnissa. Hyödynnä sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia sekä palvelun markkiniointityökaluja, kuten julkaisujen mainostaminen (boost) ja display-mainokset.

3. Odnoklassinki, 42%

Odnoklassiniki (Luokkatoverit) käyttäjämääristään huolimatta ei saanut suosiota mainostajien keskuudessa heikkojen mainostyökalujensa takia. Toisaalta palvelua pidetään “seniorien” some-alustana. Viime vuosina tilanne on jokseenkin muuttunut ja ainakin OK:n omien tilastojen mukaan n. 50% sen käyttäjistä ovat iältään alle 35 vuotta. Palvelu jatkaa omien markkinointityökalujen kehittämistä ja on jo nyt mielenkiintoinen ja varteenotettava kanava venäläisten kohderyhmien tavoittamiseksi.

4. Facebook, 35%

Venäjällä Facebookkia pidetään keski- ja korkeatuloisten kansainvälisiä suhteita omaavien ihmisten sosiaalisena mediana. Facebookin kohdeyleisö voi hyvinkin suuresti erota Vkontakten kohdeyleisöstä, joten kannattaa alusta asti hyödyntää molempien kanavien mahdollisuuksia ylläpitämällä ne rinnakkain: saat samalla sisällöllä enemmän kattavuutta.

5. Instagram, 31%

Instagram on enimmäkseen naisten suosima some-kanava Venäjällä, sen käyttäjistä 59,3% ovat naisia. 76,9% Instagramiin julkaistuista sisällöistä ovat myös naisten tuottamia. Instagramin mainostyökaluja kannattaa käyttää Facebookin kampanjoiden yhteydessä, koska voit kätevästi hallita molempien kanavien mainoksia Facebook Ads Managerin kautta.

Voimmeko olla avuksi?

Oletko suunnittelemassa markkinointitoimenpiteitä Venäjälle? Soita tai lähetä viestiä niin kerromme, mistä kannattaa aloittaa.

Lähteet: 

Web-Canape: Социальные сети в России в 2018

Социальные сети в России в 2017 году

0 Kommentit