Venäjän suosituimmat some-kanavat 2022
Mitkä sosiaalisen median kanavat ovat suosittuja Venäjällä vuonna 2022?
Brand Analyticsin lokakuussa 2021 julkaiseman tutkimuksen mukaan Instagram on Venäjän suosituin sosiaalisen median palvelu aktiivisten sisällöntuottajien* määrän perusteella (38,1 miljoonaa / kk). Vkontakte, eli Venäjän Facebook, on taas suosituin some-kanava postausten** määrän perusteella (408,8 miljoonaa postausta / kk).
Vkontakte on perinteisesti ollut eri mittareilla mitattuna Venäjällä suosittujen some-palveluiden kärkijoukossa. Palvelu kasvaa vuosi vuodelta ja suuntaa epäilemättä jatkuu myös vuonna 2022.
TikTokin tulon myötä lyhyiden videoiden suosio lähti räjähdysmäiseen kasvuun. Formaatin suosiosta kertoo se, että muutkin some-alustat ovat lanseeranneet omat versiot siitä. Esimerkkinä tästä ovat Vkontakten Klipit (Клипы) ja Instagramin Reelsit.
Instagram ja YouTube tulevat olemaan Vkontakten vahvoja kilpailijoita myös vuonna 2022. TikTokin kasvu on ollut sen verran reipasta, että se on joillakin mittareilla mitattuna jättänyt vuoden 2021 aikana taakseen Facebookin. Facebookin suosio Venäjällä länsimaihin verrattuna ei ole läheskään yhtä kova ja perinteisesti sitä pidetään länsimielisten some-mediana.
Venäjän YouTuben vaikuttajien aktiivisuus on ollut koko 2021 vuoden aikana kovassa kasvussa.
Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut
Aktiivisten sisällöntuottajien perusteella
Milj. vaikuttajaa / kk
1. Instagram, 38,1M
2. Vkontakte, 23,8M
3. YouTube, 8,5M
4. Odnoklassniki, 5,1M
5. TikTok, 4,0M
6. Facebook, 2,9M
7. Twitter, 0,6M
Postausten määrän perusteella
Milj. postausta / kk
1. Vkontakte, 408,8M
2. Instagram, 135,3M
3. Odnoklassniki, 88,5M
4. Twitter, 31,1M
5. YouTube, 28,1M
6. Facebook, 22,5M
7. TikTok, 8,5M
Kun puhutaan Venäjän suosituimmista alustoista vuonna 2021 käyttäjämäärän perusteella, niin We are social -tutkimuksen mukaan kärkeen nousevat YouTube, Vkontakte, Whatsapp, Instagram, Odnoklassiniki ja Facebook.
Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut 2021 käyttäjämäärän perusteella
Osuus (%) kaikista 16-64 vuotiaista Internet-käyttäjistä, jotka ovat käyttäneet erilaisia sosiaalisen median palveluita viimeisen kuukauden aikana
1. Youtube, 85,4%
2. Vkontakte, 78%
3. Whatsapp, 75,8%
4. Instagram, 61,2%
5. Odnoklassniki, 47,1%
6. Viber, 42,5%
7. Facebook, 34,9%
8. TikTok, 30,4%
9. Telegram, 27,4%
Mitä kannattaa ottaa huomioon liiketoiminnan näkökulmasta?
Mahdollisimman laajan ja samalla laadukkaan kattavuuden aikaansaamiseksi lähteminen kaikkiin kanaviin ei ole välttämätöntä. Pääasia, että on mukana suosituimmilla alustoilla ja toimii kunkin kanavan formaattien ehdoilla ja tuottamalla kohderyhmän näkökulmasta relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä.
Ennen profiilin perustamista suosittelemme kunkin kanavan sopivuuden arviointia oman liiketoiminnan näkökulmasta: onko esim. kanavan kohderyhmä oikea, ovatko brändisi kilpailijat mukana alustalla ja kuinka aktiivisia he ovat? Mitä sisältöä he jakavat ja miten se toimii?
Kilpailu suosituimmilla alustoilla on luonnollisesti kova. Siksi kannattaa varata riittävästi resursseja julkaisujen maksulliseen näkyvyyteen, sillä pelkkä orgaaninen näkyvyys ei valitettavasti riitä.
Huomioitavaa
*Brand Analyticsin tutkimuksen määritelmän mukaan sisällötuottajaksi lasketaan sellainen henkilö, joka julkaisee omassa profiilissaan vähintään yhden julkisen päivityksen kuukaudessa.
** Avoimessa profiilissa julkaistu julkinen päivitys
Heräsikö kysyttävää?
Sopivien kanavien arvionti ja päivitystoiminnan käynnistäminen Venäjällä voi tuntua haastavalta. Autamme löytämään oikeat kanavat ja tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat Suomesta käsin. Käytössäsi on Suomen kokenein Venäjä-markkinoinnin tiimi. Kysy lisää.
Pääkuva: Oleg Elkov via Shutterstock