Journal

Tekoäly ihastuttaa ja kauhistuttaa – Miten toimimme sen kanssa?

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
4 min

Ihastuttanut, hämmästyttänyt ja jopa pelottanut tekoäly on hivuttautunut luovien alojen arkeen. Miten tekoälyyn pitäisi suhtautua? Pohdimme ja punnitsimme tekoälyn käyttöä tämän päivän tiedoillamme. Mitä sisällön tuotannossa pitää huomioida kirjoittajana tai mitä me huomioimme, kun luomme sisältöjä asiakkaillemme?

Miten huomioimme tekoälyn sisällöntuotannossa?

Kirjoittajat jo nyt hyödyntävät tekoälyn mahdollisuuksia etenkin datan käsittelyssä, ideoinnissa ja luovuuden rajojen venyttämisessä. Olemme todenneet tekoälyn tehokkaaksi erityisesti suunnitteluvaiheessa sekä sisällön optimoinnissa eri kohderyhmille. Huolellisella yhteistyöllä tekoälyn kanssa meillä on valtavat mahdollisuudet edistykselliseen sisällöntuotantoon!

Suunnitteluprosessissa tekoäly on loistava ideointikumppani. Sille voidaan antaa niin sanotusti vapaat kädet ajatella asiaa laajasti ilman rajoitteita, tai tarkat ohjeet vastausten tuottamiseen. Suunnitteluvaiheen ideoista valitaan parhaiten brändiin ja sanomaan osuneet vaihtoehdot ja niitä voidaan jatkojalostaa tekoälyn kanssa tai antaa aihe suoraan ihmisen kirjoitettavaksi. Kun tekoälyn tuottama aineisto on toivotulla lähtötasolla, siirtyy teksti ihmisen työstettäväksi. Copywriter viimeistelee tekstin huomioiden brändin, kieliopin, kulttuurin, ajankohtaisuuden ja muut tekijät. Lisäksi tekstiä rikastetaan aidoilla faktoilla ja persoonallisuudella.

Tekoäly ei ole automaattisesti tie onneen, mutta sen käyttö tulee tehostamaan toimintaa. Uskomme, että markkinoijien ja sisällöntuottajien tulisi käyttää tekoälyä työkaluna työnsä tehostamiseen sen sijaan, että se korvaisi ihmisen kokonaan.

Muistilista onnistuneeseen tekoälyn hyödyntämiseen:

  1. Ideoi ja inspiroidu
  2. Käsittele dataa
  3. Säilytä tasapaino tekoälyn luoman sisällön ja ihmisen luovuuden välillä varmistaaksesi aitouden ja tunneyhteyden yleisöön.
  4. Käytä tekoälyä sisällön mukauttamiseen eri lukija segmenteille.
  5. Seuraa ja arvioi jatkuvasti tekoälypohjaisen sisällön suorituskykyä tarvittavien muutosten ja parannusten tekemiseksi.

Yhdistämällä tekoälyn ja ihmisen luovuuden luomme houkuttelevaa ja mukaansatempaavaa sisältöä, joka resonoi kohdeyleisön kanssa.

Tietotaito ja ihmiseltä ihmiselle 

Tekoäly kykenee tuottamaan tekstiä nopeasti ja tehokkaasti, mutta sen sisältö perustuu ennalta määritettyihin sääntöihin ja algoritmeihin. Ihmisen panos tuo tekstiin ainutlaatuisen luovuuden, tunteet ja syvällisen ymmärryksen. Ihminen pystyy käyttämään tekstiä tuottaessaan intuitiotaan, kokemusta ja tietotaitoaan, mikä johtaa persoonallisempaan ja tarkoitukseen sopivampaan lopputulokseen. Lisäksi ihminen kykenee arvioimaan kriittisesti ja tulkitsemaan tekstin vivahteita, mikä on tärkeää viestinnässä ja markkinoinnissa. Siksi nyt on aika suunnata resursseja strategioihin ja inhimillisyyteen, sillä nämä ovat avainasemassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja asiakassuhteiden syventämisessä.

Meillä on vuosien kokemus tuloksellisesta markkinoinnista ja näemme tulevaisuuden mahdollisuuksien vain tehostavan toimiamme. Markkinoinnin asiantuntijat ovat tukenasi myös näiden uusien teknologioiden kanssa – aivan kuten vain vähän aikaa sitten digitaalisen markkinoinnin kanssa.

Valppaana tekoälyn muutoksille

Vaikka emme voi varmuudella ennustaa, millaisia muutoksia tekoäly tuo mukanaan tulevaisuudessa, on tärkeää olla hereillä alan kehityksen suhteen. Tekoälyn potentiaali on valtava, ja sen vaikutukset tulevat ulottumaan monille eri toimialoille. Olemalla tietoisia, ja seuraamalla kehitystä voimme varmistaa, että osaamme hyödyntää tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla. Unohtamatta varmistaa, että sen käyttö on eettisesti ja sosiaalisesti kestävää. Jatkamalla keskustelua tekoälyn vaikutuksista, voimme rakentaa paremman ja kestävämmän tulevaisuuden niin liike-elämässä kuin yhteiskunnassa yleisestikin.

On selvää, että tekoäly tulee vaikuttamaan brändien ja kohderyhmien väliseen vuorovaikutukseen. Uskomme, että aiempaakin suurempaan arvoon nousevat sisällöt, joissa aineistosta paistaa aito kommunikointi ihmiseltä ihmiselle. Huolimattomasti toteutettu tekoäly sisällöntuotanto voi heikentää markkinointiasi, mutta strategiaan ja markkinointiosaamiseen yhdistettynä markkinointisi voi nousta tehokkaammaksi kuin koskaan ennen! Päätä itse, kuinka paljon annat tekoälylle tilaa. 

Me autamme mielellämme kirjoittamisen ja muiden markkinoinnin toimien kanssa. Kysy lisää Quban markkinoinnin asiantuntijalta Mait Lukalta.