Journal

Kilpailija-analyysi - selvitä kilpailijoiden budjetit, kärjet ja avainsanat

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
7 min

Mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät Googlen maksullisen ja orgaanisen liikenteen puolella ja mitkä ovat kilpailijoiden hakusanamainonnan ilmoitusten sisällöt ja kärjet?

Kilpailija-analyysin avulla saat nopeasti käsityksen siitä, mikä on yrityksesi digitaalinen positio markkinoilla ja mm. paljonko rahaa alan aktiivisimmat toimijat käyttävät Google-mainontaan.

Saadun datan avulla voit helposti luoda menestyksekkään markkinointistrategian ja määritellä tulevien kampanjoiden painopistealueet ja sisällöt, budjetit ja tärkeimmät mittarit, joiden avulla arvioit kehityssuunnan muutosten onnistumisen.

Brändisi oma positio digitaalisilla markkinoilla

Yrityksillä on tyypillisesti hyvä käsitys alansa kilpailijoista. Digitaalinen markkinaympäristö eroaa kuitenkin offline-markkinasta ja se on asia, minkä kannattaa pitää mielessä. Sillä joskus ero voi olla hämmästyttävän suuri.

Esimerkiksi voi ilmetä, että alan suurimmat yritykset eivät välttämättä markkinoi suuresti verkossa tai heidän toimintansa on epäjohdonmukaista ja tehotonta. Vaikka lähtöoletus olisi heidän kohdalla toinen.

taulukko, jossa näkyy brändin oma positio suhteessa kilpailijoihin
Oma positio suhteessa kilpailijoihin orgaanisen liikenteen puolella

Pienempien joukosta löytyy taas aktiivisia toimijoita, joiden markkinointiviestintä on hyvin suunniteltua, luovaa ja purevaa, mikä puolestaan selittää heidän nopeasti skaalautuvan liiketoiminnan.

Kilpailijoiden tarkempi tutkiminen paljastaa silmiltä piilossa olevat rakenteet ja oikeat, faktoihin perustuvat voimasuhteet. Datan avulla pääset kurkistamaan kulissien taakse ja näkemään asioita eri näkökulmasta.

Kävijämäärät ja orgaanisen liikenteen volyymi suhteutettuna kilpailijoiden vastaaviin lukuihin kertoo yrityksesi position digitaalisella markkinoilla. Näet helposti etäisyytesi edelläsi tai jäljessäsi oleviin yrityksiin sekä kilpailijoiden sivustojen liikenteessä tapahtuneet muutokset ja kehityssuunnat.

Joskus esim. käy ilmi, että kilpaileva yritys on ollut aktiivinen, mutta viime vuoden aikana kävijäliikenne on lähtenyt selvään laskuun. Taustalla voi olla johdossa tapahtunut vaihdos, epäonnistunut verkkosivu-uudistus tai mainonnan supistuminen.

Välillä taas näkee isoja piikkejä, joiden taustalla voi esim. olla laaja kampanjanäkyvyys, TV-ohjelmayhteistyö tai muu markkinoilla tapahtunut muutos.

Google-ilmoitusten sisällöt

Tutkimuksen toinen tärkeä tietolähde ovat kilpailijoiden Google-ilmoitukset. Mikäli kilpailijasi ovat pyörittäneet lähimenneisyydessä Googlen hakusanamainoksia, jää niistä bittiavaruuteen myös jälki.

Lähestymistavan paras puoli on se, että pääset peilaamaan omia ajatuksia ja suunnitelmia kilpailijoiden tuotoksiin.

Google-ilmoitukset ovat kuin lokikirja, jonka avulla näet mainonnan tason, kilpailevien yritysten markkinoinnin väen ajatusten kulun, kärkituotteet, pääviestit, painopisteet, USP:t, valtit ja myyntiargumentit. Kaiken sen, mihin kilpailijasi on resursoinut aikaa, rahaa ja voimia.

Saat samalla käsityksen kilpailijoiden Google-mainontaan käytetyistä budjeteista, keskimääräisistä klikkihinnoista, tärkeimmistä avainsanoista sekä laskeutumissivujen sisällöistä.

Avainsanat

Avainsanat ovat digitaalisen mainonnan liha ja veri. Analyysin avulla saat nopeasti selville kilpailijoiden käyttämät hakusanat niin maksullisen kuin orgaanisen liikenteen puolella.

Niitä voi ja kannattaa hyödyntää omien Google-mainonnan avainsanalistojen täydentämiseen ja niitä pitää ehdottomasti käyttää tehokkaiden sisältöjen suunnittelussa.

Mitä enemmän tärkeät avainsanat toistuvat verkkosivun sisällöissä, sitä paremman sijan sivusto saa orgaanisen Google-haun puolella. Jatkuva sisällöntuotanto on siis helpoin ja suoraviivaisin tapa nostaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä.

Laskeutumissivut

Maksulliset ilmoitukset vievät luonnollisesti kilpailijoiden laskeutumissivuille. Niinpä saat helposti selville myös eri ländärien sisällöt, rakenteet, CTA:t ja muut kilpailijoiden käyttämät myyntikikat.

Nopeakin vilkaisu kertoo kaiken olennaisen. Siinä tulevat esille mainostajien virheet ja onnistumiset, joiden pohjalta on helppo rakentaa oma tehokas konversio-optimoitu ländäri.

Vaikka alueella toimii useampi isompi kilpailija, saattaa selvitä, että heistä vain harvaa pyörittää paikallisesti mainontaa tai panostaa sisällöntuotantoon. Siinä avautuu oiva mahdollisuus ottaa tehokkaasti paikallinen markkinaa-alue haltuun.  

Joskus kilpailijoiden Google-mainonta onkin puolivillaista. Esimerkiksi, mainos on kohdennettu Itä-Helsingin kuluttajille ja ilmoituksen linkki taas vie Espoon yksikön laskeutumissivuille, jossa käsitellään asiaa nimenomaan Espoon näkökulmasta. Tällaisen mainoksen kohdalla voi todeta, että välitön poistuminen ja CPC (cost per click) ovat korkealla tasolla.

Ota oppia toisten virheistä

Asioita aina voi oppia oman kantapään kautta. Kilpailija-analyysi tarjoaa oivan oikoreitin, jonka ansiosta oppiminen tapahtuu nopeasti.

Kilpailija-analyysi valmistuu noin 1-2 viikossa toimeksiannosta. Saat käyttöösi kattavan tietopaketin, jonka avulla digitaalisen mainonnan ja sisällöntuotannon suunnittelusta tulee harkittua ja faktoihin perustuvaa.

Kysy, niin kerromme lisää yksityiskohtia.

Kansikuva: Andras Vas on Unsplash