5 syytä markkinoida Suomea virolaisille
Hakeeko yrityksesi kasvua ulkomailta? Viron markkinat tarjoavat otollisen mahdollisuuden kasvattaa matkailutuloja, ja tässä on viisi perusteltua syytä miksi.
Harva suomalainen matkailuyritys markkinoi palveluitaan virolaisille vaikka lyhyen matkan päässä löytyy valtava määrä Suomesta kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Sillä välin kun muut toimijat kamppailevat Keski-Euroopan ja Aasian matkailijoista, olisi yritykselläsi mahdollisuus kasvattaa myyntiä huomattavasti pienemmillä panostuksilla ja vaivalla.
1. Helppo ja tuttu
Suomeen on helppo tulla. Matka kestää korkeintaan 3,5 tuntia ja markkinoilla on runsaasti edullisia laivatarjouksia. Markkinoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa taktisempia toimenpiteitä huomattavasti lyhyemmällä varoitusajalla verrattuna Venäjän, Aasian tai Keski-Euroopan markkinoihin.
Virolaiset saapuvat usein omalla autolla, joten ajaminen kauempanakin sijaitsevaan kohteeseen ei ole mikään ongelma.
2. Erikoiskohteet ja tapahtumat
Tuhansien järvien maana Suomi houkuttelee kalastuksen, luonnon ja mökkeilyn ystäviä ympäri maailmaa — ja niin myös Virosta. Suomen saaristo, Ahvenanmaa ja Lappi kuuluvat Järvi-Suomen lisäksi luonnollisesti samaan kategoriaan.
Virolaisten mökkeilykulttuuri eroaa jonkun verran suomalaisesta. Tästä hyvänä osoituksena on esimerkiksi se, että suomenkielinen sana ’mökki’ on juurtunut virolaisten kielenkäyttöön ja tarkoittaa käsitteenä juuri Suomessa sijaitsevaa mökkiä. Toinen syy ja samalla kiinnostus suomalaisia mökkejä kohtaan on niiden tavanomainen sijainti veden äärellä, mikä taas Virossa on harvinaista.
Lapsiperheiden näkökulmasta Suomi on erittäin houkutteleva kohde sen runsaasta ja monipuolisesta tarjonnasta johtuen. Nimittäin Virosta ei toistaiseksi löydy yhtään suurempaa huvi- tai vesipuistoa, kuten Linnanmäki, Särkänniemi, Serena tai esim. PowerPark. Myös lähimmät kunnon laskettelurinteet löytyvät Virosta katsottuna Suomesta.
Kansainväliset urheilutapahtumat, maailmantähtien konsertit ja monipuolinen festivaalitarjonta ovat myös niitä vetonauloja, jotka kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita Virossa.
3. Edulliset mediaostot
Vaikka Viron hintataso on monilla aloilla saavuttanut Suomen hintatason, ovat mediahinnat Virossa edelleen edullisemmat kuin Suomessa. Median ostaminen on teknisesti helppo prosessi, mutta suunnittelu vaatii asiantuntemusta. Kattavan ja näkyvän kampanjan toteuttaminen printissä, radiossa tai esim. katumainonnassa ei todellakaan vaadi mittavia investointeja, mutta hyvää kokemusta kylläkin.
4. Monipuoliset mediaratkaisut
Monipuolisten mediaratkaisujen avulla tavoitat asiakkaasi ennen matkaa, matkan aikana sekä paikan päällä. Tehokkaan medianäkyvyyden lisäksi, Viro tarjoaa luovia ja laadukkaita sisältö- ja vaikuttajamarkkinointiratkaisuja. Hyvin suunniteltu vaikuttajayhteistyö tuottaa kokemuksemme mukaan erinomaisia tuloksia oli kyse imagomainonnasta tai taktisista toimenpiteistä.
5. Tutut digitaaliset kanavat käyttöön
Tavoitat virolaisia asiakkaita tehokkaasti tutuissa digitaalisen markkinoinnin kanavissa sekä somessa. Esim. Googlessa, Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa toimivat pitkälti samat lainalaisuudet kuin Suomessa, mutta kannattaa varautua huomattavasti vilkkaampaan vuorovaikutukseen virolaisen yleisön kanssa.
Lisäksi Viron venäjänkielinen yleisö muodostaa oman, kiinnostavan kohderyhmän, jota on syytä huomioida. Matkailun näkökulmasta TripAdvisor on Suomen ulkopuolella keskeisempiä matkailumarkkinointikanavia.
Panosta asiakaskokemukseen
Vaikka osa virolaisista ymmärtää suomea, on asiakaskokemuksen ja hyvän palvelun kannalta tärkeää, että yrityksesi verkkosivu ja markkinointimateriaalit ovat lokalisoitu viroksi. Näin luot asiakkaillesi henkilökohtaisemman vuorovaikutuksen ja samalla kohteesi löytyy paremmin hakukoneissa, kun sitä haetan viron kielellä.
Panostamalla laadukkaaseen ja lokalisoituun sisällöntuotantoon ja sosiaalisen median kanavien ylläpitoon, luot alusta lähtien hyvän asiakassuhteen ja varmistat sen, että asiakassuhde pysyy ja kehittyy.
Pääkuva: Unslash.com / Courtney Hobbs